Ez az a nap

Nem, most nem a rendezvényről lesz szó. Sok dolgot hallottam róla, sokat viszont nem, ezért nem mondok róla véleményt. Inkább csak a róla szóló istentiszteleti hirdetésről.

Nem kell félni, nem fog fájni.

Én magam nem voltam ama emlékezetes istentiszteleten, ami után senki sem magáról a prédikációról beszélt, hanem az Ez az a napról. De, mint tudjuk, a negatív reklám is reklám. Szóval csak azt hallottam, hogy mindenki hüledezve beszél arról, amit hallott, de igazából nem is tudtam, miről, így utánajártam.

Tehát az alaphelyzet:

  • Ne menjünk az Ez az a napra, erős pünkösdista beütése van.
  • Minek a zenés dicsőítésbe dob, meg basszusgitár.
  • Jók nekünk a régi, megszokott lelki énekeink.

Az első ponttal nem vitatkozom, én is hallottam ilyet, illetve tapasztaltam is: néhány éve, mikor ez a rendezvény még Soul & Gospel fesztivál néven futott a WestEnd teraszán, és epedve vártuk a Bolyki Brothers koncertjét, a koncertek közt voltak “evangélizációk”. Bár még az idézőjelhez is szükséges némi jóindulat. Teljesen meg tudom tehát érteni, hogy Géza bácsi azt mondta, hogy ne menjünk el, elvégre nagy a felelőssége egy marha nagy gyülekezet vezetőjeként. Ha történetesen nem is ismerné magát a rendezvényt, akkor is ez lenne a helyes reakció, szerintem.

Menjünk tovább a második és a harmadik pontra.

Minek az énekléshez orgona? Hiszen gondoljunk csak bele: az első orgonákat római főurak birtokolták, Róma pedig nem volt a tiszta erkölcsök és a kifogástalan viselkedés fészke. Egy-egy lakomán sokszor feltűnést sem keltett, ha valaki éppen közösül a vele ellentétes, vagy éppen azonos nemű vendéggel, de az is előfordulhatott, hogy a gyanútlanul beszélgető páros egyik tagját éppen akkor ölik meg, mikor a másik elfordult egy újabb falatért. Emlékszem, ott voltam. Nem is beszélve arról, hogy minden lakomának elengedhetetlen tartozéka volt az olajba mártott madártoll…

És egy ilyen hangszert betettünk a templomba? Ez most komoly?

Persze. Miért ne? Tehet a hangszer arról, hogy először éppen hedonista kéjelgések közepette használták? Nem hiszem. Persze lehet, hogy akkor is sokan felhördültek, mikor az első templomi orgonát megépítették, de úgy tűnik, az idő a többieket igazolta.

De mi a baj a dobbal és a basszusgitárral? A dob hangos, ez tény. (Az orgona ezerszer hangosabb.) Nem is kis terekbe való hangszer, ebben is biztos vagyok, tudni kell okosan használni. Nyilván egy basszusgitárt sem kell a végtelenségig hangosítani. De egyszerűen nem tudok sem logikus, sem biblikus (a kettő persze nem zárja ki egymást) érvet felhozni, ha meg kell indokolnom, miért nem jó a dob, meg a basszusgitár, vagy bármilyen más hangszer a dicsőítésben. Mindkettő csak egy hangszer. Mindkettőt lehet jó, meg rossz dolgokra, jól és rosszul használni. De azzal egyszerűen nem tudok egyetérteni, hogy azért akarjuk tiltani, korlátozni, mert “nem szimpatikus”.

Jók nekünk a mostani lelki énekeink, a Hallelujah énekeskönyv, a fekete énekeskönyv, meg a többi. Persze, én is szeretem őket, ezzel semmi probléma nincs. De azért nem árt, ha tudunk ezekről az énekekről egyet és mást. Például a még most is használt 150 zsoltár dallamai, amit már a reformáció óta éneklünk, egykor csak sima táncdallamok voltak. Emlékszem, én is ott roptam a többiekkel Genfben. Ma úgy hívnánk őket, hogy sláger. Mintha ma Lady Gaga, Rihanna, vagy éppen Justin Bieber “dallamokra” énekelnénk dicsőítő szövegeket, meg zsoltárokat. Botrányos gondolat, nem? Kálvinék meg ezt csinálták. Ez tudjuk képzelni, ahogy ugyanezekre a régi dallamokra mások féktelenül buliztak?

A Hallelujah-ról is tisztázni kell néhány dolgot, és biztos vagyok benne, hogy ez nem esik jól mindenkinek, nekem sem esett jól: a legtöbb dallama a kocsmában született. Képzeljük csak el a Záporként hull majd az áldás című éneket, mondjuk egy osztrák kis falu helyi sörfesztiválján, ahol a helybéli kissé illuminált ifjak ezt az éneket kántálják, miközben egy lelkes, pödört bajszú atyafi precíz “pam-pam-pam”-okkal adja alá a basszust. Ha túl vagyunk a röhögésen, rá kell jönnünk, hogy ez a dallam sokkal inkább itthon érzi magát itt, mint mondjuk Neszmélyen.

A Zsoltárok könyvében sok helyen előfordul (33, 40, 96, 98, 144, 149), hogy énekeljünk az Úrnak új éneket. Újat. Nagyon szépek a régi énekek is, sokszor jól esik őket elővenni. De nem hiszem, hogy jó nekünk, ha állandóan ugyanazt énekeljük. Ha egy falatot a szánkba veszünk, azt sem rágjuk évekig, egyrészt, mert megunjuk, másrészt, mert elfárad az állkapcsunk  harmadrészt, mert elmegy az íze(!), negyedrészt, mert éhen halunk(!!!). Persze, minden példa sánta, de azt hiszem, ez a legrosszabb esetben is csak időnként megtorpan. Jók a régi énekeink, ne felejtsük el őket, ismertessük meg utódainkkal. De tegyük a vitrinbe őket. A magam részéről legalábbis én ezt tenném.

Nyilvánvalóan ezzel az újítási szándékkal született meg a Csillag-csillag énekeskönyv is. Vannak benne igen jó minőségű énekek is, meg kevésbé jók is (pl. A Krisztus népe, mint hajó, remélem ezzel nem bántok meg senkit). De a legtöbb ezek közt is, mondjuk úgy, hogy poros egy kicsit már. Egy két évig új, aztán már ismerjük, kialakulnak a slágerek, és megunjuk.

A mai református egyházzenének, úgy tapasztaltam eddig, három nagy baja van, de a jelen témához csak kettő kapcsolódik:

  1. Leragadtunk néhány száz évvel ezelőtt, és azt gondoljuk, hogy ez így van jól. Sőt, ferde szemmel nézünk azokra, akik haladni próbálnának a korral, és ne adj’ Isten, basszusgitárt akarnak használni, vagy jobb híján Amerikából hozott, rémesen rosszul fordított énekeket akarnak énekelni. Ahelyett, hogy meg akarnánk ismerni az álláspontjukat, és rájönnénk, hogy basszus, annyi időt vesztegettünk el, hogy az nem is igaz.
  2. Nincsenek olyan zeneszerzők, akik igazán jó minőségű új énekeket adnának az embereknek. Manapság a zeneszerzők nem úgy tűnik, hogy gondolnának erre, és csak egy igen szűk kör számára írják műveiket. Pedig az ő feladatuk lenne az, hogy kialakítsák az emberekben a jó ízlést, és új dallamokat írjanak, új perspektívákat nyújtsanak Isten segítségével az embereknek. Különösen a fiataloknak lenne itt nagy szerepe.
  3. Nem tudom megállni, hogy a harmadikat ne írjam le: kialakult egy jóféle feladat-elosztás az énekelni tanult és nem tanult emberek közt. Aki nem tanult, hajlamos azzal takarózni, hogy ő bizony nem tud, és azért nem énekel, mert “nem akarja elrontani az énekelni tanultak szép énekét”. Pedig nekem az a rögeszmém, hogy a valóságban csak rendkívül kevés olyan ember van, aki valóban képtelen megtanulni énekelni, nagyjából ugyanannyian, akik hertztiszta abszolút hallással rendelkeznek. Nem hiszem, hogy többen. Szimplán csak nem fejlesztették, nem gyakoroltak eleget, ami persze nem feltétlen az ő hibájuk. Csak az az ő hibájuk, ha ezzel betakaróznak.

    Saját elméletem igazolásának legszebb példái jó barátaim, az egyszerűség kedvéért nevezzük őket Istvánnak és Ádámnak. A gimnáziumban sokat küszködtek, bátortalanok voltak, mára pedig tök jól énekelnek. Csak mert gyakoroltak.

Lehet, hogy sok helyütt sarkosan fogalmaztam meg a véleményemet, és csak remélni tudom, hogy ezzel nem bántottam senkit. De úgy éreztem, amikor valaki azt mondja, hogy jó nekünk a régi, az nem azt jelenti, hogy “nincsenek nagy igényeink, kevéssel is beérjük”, hanem azt, hogy igénytelenek vagyunk. Avagy nem szeretjük lélekben “telezabálni” magunkat igével? Miért kéne másképp tenni a lelki énekekkel?

2 thoughts on “Ez az a nap

  1. Barna

    Szia Gergő!

    Nagy érdeklődéssel olvastam végig bejegyzésedet. Engem is nagyon érdekel ez a téma és sokat olvastam ezzel kapcsolatban. Nehéz téma mert konkrét Igei vezetés nem áll rendelkezésünkre Pl: 6 Móz. 2, 2: Az alábbi hangszerek pedig szentségtelenek az Úr előtt:….” 🙂

    Két dolgot szeretnék ezzel kapcsolatban írni az egyik az kérdés mert én ebben nem vagyok biztos, amit te állítasz. Mert olvastam ezt is azt erről a témáról. Mégpedig az (amit te is említesz), hogy a hallelujah és ref énekek többsége az akkori kor sláger dallamaira épült fel. Én azt hallottam, h valóban van 1-2 ami kocsma dal vagy éppen sláger dal, de a többségére ez nem igaz. Sőt épp, hogy olyan tudatos zene írásról van szó mint amikor a szövegeket (verseket) költötték az Isten emberei.
    Szóval az a kérdésem, hogy ennek konkrétan utána néztél, vagy valakitől hallottad (mint ahogy én is sokszor hallottam) ezt a megállapítást és a végen azt gondoljuk, h ez igaz.
    A másik észrevételem, h az Isten a szíveket vizsgálja. Ezért is nehéz ez a téma mert valahol a zene izlés kérdése (talán olyan mint a szerelem). Nehéz különbséget tenni a látható dolgok alapján, hogy mi lapul e közben a láthatatlanban. A szív teljességéből szól a száj (ének).
    És még egy észrevétel, számomra nagyon fontos, hogy a hallott zene(ének) az mire hat. És ezt pedig csak a helyes Isten ismeretből tudjuk eldönteni. Mert ha helyes az Isten képünk akkor szerintem ezek a dolgok is a helyükre kerülnek.

    1. aranyg Szerző

      Szia!

      Zebulon evangéliumában pedig az van, hogy “mikor meglátta a templomi zenészeknél a basszusgitárokat, haragra gerjedt, és kitépte az erősítőket a konnektorból.” 🙂
      A “sláger”-dolgot nagybácsimtól hallottam, aki zenetörténelmet tanít, Claude Goudimel az egyik kedvenc témája, aki a 150 zsoltárra négyszólamú feldolgozásokat is írt. Tényleg lehet, hogy nem az összes dallam ilyen táncdal, de miután nagyon sok a hasonló dallam, talán okkal feltételezhetjük, hogy a dallamok nagy része ilyen. Ha nem fogalmaztam egyértelműen, javítom. De a lényegen szerintem ez sem változtat: vannak ilyen dallamok, és nem szükséges tőlük megbotránkozni, vagy óva inteni másokat.
      Az utolsó állításodban nem vagyok teljesen biztos. Egyik ismerősöm pl. egy alkalommal megjegyezte, hogy ő teljesen el tudja fogadni a hörgős-metálos dicsőítést, mert neki is ez volt az első lépés a megtérés felé. Én meg képtelen vagyok meghallgatni az ilyen zenéket. Szóval biztosan állíthatom, hogy nem tudok ebben a témában univerzális választ, és valószínűleg arra is ferde szemmel fogok nézni, aki azt állítja, hogy tud…

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s